[caption id="attachment_19873" align="aligncenter" width="1000"] Intimitet[/caption] "När vi sover i den här världen är vi vaken i en annan."// Salvador Dali Det känns naturligt att i slutet av det ett år och inför ett nytt år, reflektera över vad man sysslar med, vad som hänt och hur man mår. Det ingår, bland annat, i mitt jobb att vara aktiv och ha koll på vad som händer på sociala medier och i medier. Dels med det jag skapar som Johanna/Detox Life, i samarbeten och som PR ansvarig för Björk and Berries. Under de bästa stunder är det kul och inspirerande, men ibland måste jag påminna mig själv om att det var inte därför jag en gång drogs till ett kreativt utlopp för min själs röst. När Covid-19 stängde ner en del av samhället, närmare bestämt den som tillåter oss att röra oss fritt och vara fysiskt nära varandra, stod jag som många andra inför utmaningen att digitalisera en stor del av min verksamhet. I stora drag tycker jag att det varit spännande och härligt att jobba med det jag gör och känt mig kreativ på riktigt. Sånt jag önskar var grunden av vårat kommunikation, att hitta hållbara lösningar och anamma mångfalden, fick lite mer utrymme 2020. Det blev tydligt att vi behöver uppdatera vårat berättande, narrativet, och verklighetsbilden av samhället. Att marginaliserade grupper fortfarande inte har tillräckligt med representation gjorde sig påmint när jag sa till en kollega i november; ”Det är som alla kreativa personer letar inspiration i samma garderob, i det stora hela ser och känns allt same same.” Nu behöver vi nödvändigtvis inte återuppfinna hjulet varje gång vi skapar något, men ändå, på gott och ont har inte sociala medier, och tempot allt publiceras, vaggat in oss i en kreativ dvala där alla strävar efter att vara originella men ingen vågar riktigt vara kritisk till det som är. När jag i början av november bestämde mig, av olika själ, att ta en kort paus från Instagram under julen, blev det som en belöning till barnet Johanna, en julklapp till mig själv. En påminnelse om att det här är mitt jobb men det är inte vem jag är, ni vet skriva för skrivandet skull och tänka en tanke klart :) Jag kände ett behov av att återställa hur jag använder vissa ord och fraser, numera använder vi ord som ”tags”, och slogans i PR-uttalanden, företag, profiler, politiker och ekonomer använder dem för att få ut sina budskap. IG är trots allt en shoppingkanal, produkt eller livsstil, privat eller professionellt och jag vet att jag är en del av maskineriet. Men ibland blir jag lite frustrerad på det hela, jag vill faktiskt uppnå mycket mer. Det positiva med IG under 2020, var den öppna utbildningen/Open Education jag fick tillgång till, diskussioner om ras, miljöfrågor, och sociala värderingar. Att jag, genom en social kanal kunde knyta mina viktigaste kontakter under ett år, utan att ha träffat någon av personerna fysiskt. Tre av mina största projekt 2021, kommer jag att göra med personer jag aldrig träffat, förutom på digitala möten. Världen kan stänga ner, men det hindrar inte oss från att nyfiket sträcka ut en hand och våga möta något nytt. Jag är medveten om att vi ibland är i behov av sociala medier, att det kan vara den kanalen där marginaliserade röster kan få utlopp för sina åsikter. Det är tråkigt att det sen visar sig att IG ”shadow bannar” visa konton och posts på grund av att de tar upp ämnen som är känsliga för den vita befolkningen. Det kan vara nyttigt att påminna sig om att IG och Facebook är skapat av vita män. Jag såg en diskussion och analys av Disneyfilmen Själ, som släpptes under julhelgen, en öppen diskussion om hur komplext det blir när vi INTE uppdaterar hur en story berättas. Svarta och bruna följare berättade att de fick ta sina barn åt sidan och förklara att det självklart inte bara är vita personer i den upplysta världen, som är med i filmen. Nej, vi har inte råd att blunda, även om det ”bara” är en film för barn, kanske är det just därför bör vi ta upp tråden och ha den obekväma diskussionen. IG tog i vilket fall helt enkelt bort posten. När jag bestämde mig för vad jag ville skriva i det här inlägget, om sociala medier och hur de påverkar oss, poppade en viss person uppi minnet och jag måste erkänna att jag nördade ner mig totalt. För några år sedan tipsade min man mig om dokumentären om Edward Bernays The Century off the Self, Edward är även kallad fadern till public relations/PR och Sigmund Freuds brorson. En av hans mest kända kampanjer var från 1929, där han vill uppmana till kvinnlig rökning genom att märka cigaretter som feministiska "Facklor av frihet.” Nu kanske ni undrar, vad har det här med det hela att göra? Men är det inte PR och propaganda vi sysslar med på sociala medier, fast genom ett behagligare filter. Är det inte extra viktigt att vi uppdaterar vad vi lägger upp i form av att bli mer sann till ordens betydelse och inte mjölka ut de viktiga budskapen som tex hållbarhet. Det vi lägger upp påverkar en hel värld mer än vad vi kanske vill erkänna. ”Termen propaganda avser framför allt reklam och andra politiska kampanjer och budskap, och är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda, ett visst budskap eller väcka positiva eller negativa känslor för något (politik, policy, tjänst, religion, vara, uppfattning, förändring, etc.) eller någon (politisk, religiös eller annan kandidat till eller innehavare av ämbete, befattning, etc.)Syftet är således inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet.// Wikkipedia. Idag fick jag ett röstmeddelande av en väninna, vi har båda tagit en paus från IG och tycker det är lite svårt att ta klivet in igen. IG är neutralt på ett sätt, det är hur vi använder mediet som påverkar oss, oavsett om du delar med dig av ditt privata, personliga och professionella liv eller inte och är en åskådare, är du med i spelet. Många av mina följare lägger aldrig upp något men är med och tittar på:) Jag hade inga direkta mål med att vara utloggad, förutom min tinnitus och behovet att äntligen ha tid att känna sorg och gråta över min pappas bortgång, att hinna ha långa samtal med min mamma och familj. Laga mat, ta promenader, läsa böcker, att skapa med händerna och inte göra någonting. Att lägga bort mobilen och hitta tillbaka till den intimiteten man känner när är för sig själv och hinner uppfatta sin egen självkänsla. Några tips för att logga ut ett tag: Börja med att göra något med händerna, ikebana kransar, brodera, laga mat, läs en bok, skriv, yoga eller promenera. Lägg ifrån mobilen där du inte se den, dokumentera inte det du gör. För mig tog det två dagar sen hade jag helt tappat mina rutiner av att kolla IG och lägga up mitt liv. De gånger jag loggade in blev jag helt utmatad av flödet och ville snabbt ut igen. Om du känner att övertrasserat din tid på sociala medier och behöver investera i egen tid, kan de här orden kanske ge lite perspektiv om vad som är värdefullt i livet. ”Kostnaden för en sak är den mängd av vad jag kallar livet som krävs för att bytas ut för den, omedelbart eller på lång sikt.” Henry David Thoreau. [caption id="attachment_19876" align="aligncenter" width="1000"] Gör något med båda händerna[/caption]