[caption id="attachment_19503" align="aligncenter" width="1000"] Konsten att hitta nya vägar[/caption] Hälsa, skönhet och välmående Hälsa, skönhet och välmående står det papperspåsen du får med dig när du handlar på franska apoteken. Vi har spenderat mycket tid på apotek sen vi kom hit, en anledning är att apoteken är en guldgruva av inspirerade produkter, (ni som vet ni vet) och för att hämta ut pappas cancermediciner. När jag pratade med en nära vän nämnde jag att orden var något jag ville inkorporera i min verksamhet under det nya året. Svaret blev "är det inte det du redan gör?" Efter att ha pluggat hållbarhet under hösten och de senaste tjugo åren jobbat med alternativa vägar för att må bra, säger min inre röst till mig att jag vill göra mer och göra det annorlunda. Den digitala världen, marknadsföring och pr har under de senaste åren öppnat upp för en helt ny röst, influensers. Jag är en av dem, men har aldrig gillat ordet och ser helst att jag inspirerar folk mer än influerar dem. Det bästa med influensers är att nya röster fått tala, det negativa är att innehållet av det vi säger inte passar längre om vi ska må bra som individer och leva ihop med miljön. Även om du som entreprenör eller företag har de bästa intentionerna att försöka leverera hållbarhet kommer du inte alltid lyckas. Att våga vara transparent I samband med min kurs slutade jag använda taggen hållbar eller sustainable i mina kanaler, den kändes missvisande mot kund och mina följare. Inget som är nyproducerat kan vara hållbart, men det är ett bättre alternativ till det som är snabbproducerat. De företagen jag samarbetar med, levererar hög kvalitativa varor som håller. De flesta drivs av kvinnor, har en bas i Sverige och hållbarhet har alltid varit en del av företags filosofin. De beskriver hur produktionen går till, den transparensen är viktig för kundens slutgiltiga val och skyltar sällan med H-ordet. Det finns en fras som säger "kunden har alltid rätt." Företag har utnyttjat den och med den säger de indirekt att vi har möjlighet att konsumera mer, få exakt vad vi vill. Även om det innebär färsk potatis in November och tio nya t-shirts per år. Kunden har inte alltid rätt men vi har EN rätt, rätten att veta vad det är vi lägger pengar på och inverkan det har på miljön. Innan jul fick jag förfrågan att vara med i en kampanj för en känd organisation. Kampanjen handlade om att slopa alla inköp inför jul. Min första tanke var självklart, men sen tänkte jag efter och skrev ett mail att jag under den perioden kommer att göra samarbeten med företag jag jobbar och har kontrakt med. För mitt professionella jag skulle det kännas fel att vara med i en sådan kampanj även om jag stödjer filosofin. [caption id="attachment_19504" align="aligncenter" width="1000"] Upplevelsen[/caption] Upplevelser och service, 20 talets produkt Privat hoppade vi faktiskt alla julklappar i år, vi hade ingen traditionell jul med klappar under granen. I år gav vi varandra upplevelser i form av god mat, att göra utflykter ihop, få egen tid till meditation, träning och att vara utomhus. Jag kan inte beskriva hur skönt det var att slippa stressen att hinna med allt på en dag. Vill jag ge någon en gåva kan jag göra det när som och det behöver inte alltid vara en produkt. Under tjugo talet kommer vi se företag satsa på upplevelser och service som en del av sortimentet. Vi kommer lära oss vad cirkulärt är, om naturens kapital och om PR till den vanliga människan, kunden. På årets Elle-gala är läsare inbjudna att få vara med på galan och festen. Med Filippa K har jag gjort work-shops som riktar sig till kunder och följare, det är tacksamt att få möta dem och höra deras röst. Våga göra misstag När jag slutade på Stockholms Matmarknad och Sturehof efter att ha försökt göra om deras frukostar till något mer vegetariskt och grönt, insåg jag att menyn inte alls var hållbar. Kokosvatten och acai finns inte i Sverige, sedan dess har jag försökt att leverera en grön kost men med lokala råvaror. Det senaste året har mitt flöde på sociala medier sett mindre av mina smoothie kreationer. Idag ser jag ett behov att göra vardags maten, som alla har råd att äta, mer attraktiv. Min inre röst skämtar med mig själv och säger att mina bowls är "vanity food." Jag älskar vacker mat men jag hoppas att 2019 är det året när vi begraver wellness trenderna och satsar på välmåendet. I sensate Elle nämner jag i Beauty Rutiner; "om ditt PH-värde surar ut någon gång gör det inget, stressen att hela tiden vara på topp är värre." Den inre rösten är min instinkt När jag sökte till kursen på Cambridge var det av två anledningar. Hållbarhet och ledarskap är komplext när man ska driva ett företag, det kommer förändra hur vi producerar och marknadsför det vi jobbar med. Vi kommer behöva göra samarbeten med de vi konkurrerad med innan, för att kunna förändra marknaden på riktigt. Första veckan på kursen gav en av mina lärare mig lite vägledning; "It is always interesting to think about the best place to start to create change - with the half who are starting to question or the other half who are stuck in business as usual (BAU):" Tänk på Paris avtalet och hur svårt det är för länder och regeringar att samarbeta, det är inte annorlunda för oss som driver företag och är kreatörer. Min andra anledning till att gå kursen var i egenskap som kreatör, att hitta på nya snygga koncept och kampanjer kändes tillslut obsolet och otillfredsställande. Jag vaknade upp en morgon och kände mig proppmätt på idéer och ställde mig frågan, "vad håller jag på med egentligen och vad är det jag vill kommunicera." I dagens digitala flöde, där allt ska kännas äkta men är tillrättalagt och en bild finns i miljoner upplagor, är det inte längre en konst att gör något snyggt eller coolt. Nästa trend existerar bara om den vi följer idag blir omodern, hur ska vi i framtiden inspirerar till ett nytt beteende i konsumenten utan att enbart trycka på säljknappen? För mig är det en ny utmaning som känns mer attraktiv att jobba med och passar samtiden. Tillbaka till den där papperspåsen och hur den leder mig in i 2020. Hälsan står för den mentala hälsan, den styr den fysiska hälsan. Skönhet är att våga se mångfalden i vit ögat och börja ställa krav på en riktig förändring i DNA:t av företagen och inte nöja sig med omslag och skyltfönster där olika etnicitet och kön flippar förbi. Välmåendet är att återfinna respekten för naturen och människan. Inga små uppgifter vi har framför oss, men ack så viktiga. Gott slut alla vackra följare, vi ses nästa år! [caption id="attachment_19506" align="aligncenter" width="1000"] Nya tider[/caption]