[caption id="attachment_19902" align="aligncenter" width="1000"] Djupt i tankar[/caption] En av uppgifterna under kursen om hållbarhet och ledarskap jag deltog i via Cambridge Institutet var att i bästa möjliga mån bilda ett hållbart förtag eller omvandla ett befintligt till en mer hållbar modell. Jag insåg ganska snabbt att det är mycket svårare att omvandla ett befintligt företag, byggt i den gamla modellen där försäljning går först, på bekostnad av natur, klimat och människan, än att starta ett nytt. Ett nytt företag har från början möjligheten att sålla bort alla idéer och koncept som inte bidrar till ett miljövänligare tänk. Om ni följer mig vet ni att ett av mina motton är att ”vi inte kan konsumera oss till en hållbar livsstil, men vi kan göra annorlunda val.” Jag blir förundrad varje dag jag slår på sociala medier och inser att få människor vet vad som behövs göras för att bromsa klimatförändringen. Jag vill inflika något här, att klimatet förändras hela tiden, klimatet har alltid förändrats limatförändringar kan kännas som ett missvisande ord, klimatförödelse är mer passande. Att växthusgas enbart skulle vara något negativt är också missvisande, utan den hade vi inte kunnat leva på jorden. Men i den takten som förändringarna sker i under modern tid är ohållbar på alla sätt. Ibland när jag läser hållbarhets rapporter, slogans och påståenden blir jag helt snurrig, och arg att stora som små företag utnyttjar den osäkra människan för att få till försäljning. Klimatångest uppkommer inte bara utav nyheter, fakta, forskning och att vi märker att klimatet förändras drastiskt. Nej, vi blir också påverkade av alla dessa ständiga val att vilja göra rätt, passa in och inte välja fel, det är sen gammalt. Andra dagar lackar jag ut på att den osäkra människan som inte utbildar sig och lär sig om det som sker, vi har ju ett val. Det är lätt at vi hamna i att skuldbelägga företag och profiler, det är också lätt att vi inbillar oss att företag är människor, framförallt med allt det där härliga som erbjuds oss hela tiden. Det är precis där, de som inte vill att det ska ske en förändring vill ha oss, det är näst intill omöjligt att orka utbilda sig och samtidigt vara fast i det träsk av ilska och missförstånd. Se vad som hände med Trump och hans regering, vilken makt en man kan ta och vad mycket plats han kan få. Det skulle vara lätt för mig att göra en lista på företag som inte är helt öppna eller sanna i sin hållbarhets kommunikation. Det är också lätt att dela med sig av allt det där ”bra” jag gör, konsumera mindre, annorlunda, recept och tips. Istället tänkte jag dela med mig av mina misstag. För visst är det där vi lär oss, och jag vill också visa att även med de bästa intentionerna kan du göra fel och göra mer skada en nytta. Balansen mellan att vilja främja naturen och inspireras av den och att exploatera den är hårfin, jag står där som på ett rakblad mer än ofta. När jag startade DetoxLife var mitt mål att sprida kallpressade juicer och nyttigheter över Stockholm. Juicepaket på 1–7 dagar, 6 flaskor per dag av det bästa juicen, på den tiden var det normen att dricka gröna juicer. Svårt att minnas, 9 år senare när det finns grönkål, gurkmeja och ingefära i nästan alla mataffärer. Nästan alla har någon gång druckit en grön juice eller tagit sig en hutt ingefära med citron. Maskinerna införskaffades, samt kontakterna till vart jag kunde köpa råvaror och flaskor. En logga och etiketter trycktes upp, mellan 4.30-9.00 varje morgon pressade jag och en kollega juice och fyllde flaskor. Leveranserna gick till yogastudios och privat kunder, beställningarna trillade in. Jag var van med tidiga morgnar efter 15 år som yogalärare, det var inget problem, logistiken den var det värre med. Vi har inte samma budsystem som i tex USA, där jag hämtat inspirationen till mitt koncept. Det blev mycket extra jobb, men det var inte det som fick mig att inse mitt misstag, hur min intention att dela hälsa och ”wellness” med omvärlden inte var hållbart. En morgon stod jag där när en leverans med 600 flaskor kom, med tillhörande lock i olika storlekar. PLASTEN, inser ni hur mycket plast det går åt för att den osäkra människan ska känna sig hälsosam? Det gick att återvinna flaskorna, men all denna nyplast, dessutom kände jag med mina erfarenheter av anorexia som ung att det jag förmedlade till den osäkra människan var att ”du inte behöver äta och att en flytande diet skulle ta hand om alla bekymmer.” DetoxLife överlevde och utvecklades till var det är idag, det jag ville berätta med min egen resa är att det är lätt att intala sig att det du skapar som entreprenör och kreatör är hållbart men vi lever fortfarande med bägge fötterna bekvämt planterade i gamla arbetsmodeller. Även om huvudet tänker annorlunda och hjärtat längtar efter en förändring kommer det ta tid och det är därför jag i dagens post vill lyfta fram tre varumärken som prövar nya vägar och vågar lita på att kunden kommer att göra det där annorlunda valet. Alla tre märken har jag provat under några månader och jag har valt dem för att de inte bara står för ett nytänkande, utan även levererar en bra produkt, det finns inget mer irriterande än en ”hållbar” produkt som samlar damm på hyllan. [caption id="attachment_19899" align="aligncenter" width="1000"] Forgo handtvål[/caption] Forgo Essentials gör handtvålar, när du köper ett paket får du en glasflaska med pump och tillhörande kuvert med ett pulver du späder med vatten. Flaskan har tyngd och känns hållbar och lyxig, när din tvål är slut köper du bara nya kuvert och blandar en ny sats tvål. Tvålen kommer som neutral eller med en doft av citrus eller trä. Även om jag inte är lagd åt det minimalistiska hållet, passar flaskan in bland mina blommor och färger. Den är perfekt för dig som gillar att laga mat och tröttnat starka doftoljor i din tvål. OM-SE levererar lyxig hudvård som prenumeration, om du väljer den tjänsten men du kan även köpa som vanligt. Konceptet är få produkter, i UV skyddade flaskor, nästan ett måste när man använder sig av känsliga ingredienser. En produkt med naturliga ingredienser oxiderar lätt, tappar färg och doft, även om du bör förvara din olja i ett skåp håller den längre i en UV flaska. OM-SE säljer två ansiktsoljor, en rengörings olja och ett probiotisk hydrolat. Hudvård är ytterst personlig och jag med min hy har väl inte riktigt vant mig vid rengöringen, men oljorna är helt magiska. Har du någonsin suttit under ett ylang ylang träd och känt den doften, kommer du att älska oljorna, det är inte bara doften såklart utan även en komplex ingrediens lista som vårdar huden. Jag behöver ingen hudkräm för extra fukt och använder hydrolat som serum, även det är något jag måste vänja mig vid, rutinen påminner om den jag gör med Vinters Daughters essens och oljeserum, men prislappen är betydligt snällare mot plånboken. [caption id="attachment_19900" align="aligncenter" width="1000"] Hudvård som prenumeration[/caption] Soun Basics är strumpor som du prenumerera på, aldrig en tom strumplåda och onödiga slentrian köp. Stumporna är sköna, snygga till en sneaker eller loafers, till jeans eller i kjol. Simone Porseryd som är en av delägarna är en bekant och det var hon som initierade till mitt första samarbete med Filippa K Soft Sport. Det var innan Corona och alla digitala yogaklasser, vi skapade content för en yogaretreat med mat och olika pass under 5 dagar i Grasse. Med tanke på hur vanligt det är med digitala möten idag, vet vi att det går att förändra beteenden. Steget till att konsumera på ett mindre förödande sätt behöver inte vara så långt borta, men vi måste alla chippa in, på riktigt. [caption id="attachment_19901" align="aligncenter" width="1000"] Strumpor på posten[/caption] Jag avslutar dagens inlägg med en faktaruta från Karin Björkegren Jones senaste bok Ren Skönhet och en påminnelse till alla, inklusive mig själv att gränsen mellan att inspireras av naturen och exploatera den är rakbladstunn. ”Varje dag använder svensken fyra till tolv hygien-och skönhetsprodukter som ofta innehåller en cocktail av olika ämnen, som varken är gynnsamma för miljön eller för din hud, ja du förstår säkert vad det innebär om den här konsumtionen fortsätter. Testa och räkna 4x10 miljoner x 365 dagar = 14 600 000 000 produkter per år.”