[caption id="attachment_19815" align="aligncenter" width="1000"] Den komplexa skönheten[/caption] Något som jag sällan tar upp här på bloggen är att jag jobbat i två år jobbat med bland annat PR för Björk and Berries. B&B är ett doft hus som lyfter fram den svenska naturen genom att skapa produkter inspirerade av gamla huskurer och naturliga ingredienser. Man använder modern teknologi för att bevara de helande egenskaper i bla björk, bär, örter och ge dem nytt liv i hudprodukter, ansiktsoljor och dofter. Innan jag började på B&B gjorde vi en rad olika samarbeten ihop men det är först de sista året som jag ”hittat” min roll inom företaget. Att jobba med PR under Corna har varit spännande och utmanande men otroligt kul, vårat team har blivit tightare och effektivare. Jag älskar att tänka utanför ”boxen” när det gäller PR, dessutom blir det lättare att få in mina passioner, hållbarhet och mångfald när den gamla linjera modellen visar sig otillräcklig. Jag har haft fördelen att samarbeta med företag och kreatörer som delar en del av det jag brinner för. Som inspiratör, influenser och kreatör är inte mitt mål att enbart använda min plattform till att vara promotor för att sälja produkter. När jag åtar mig ett sådant uppdrag tar jag ett steg bort från hållbarheten och hoppas att jag istället kan inspirerar till att konsumera mindre och annorlunda, att konsumenten göra andra val helt enkelt. Många av mina uppdrag syns inte ens på sociala medier, de är kreativa och skapande på andra plan. Hållbarhet och konsumtion går inte hand i hand, det kommer nog ta lite tid innan vi inser det, taggar ner på de personliga behoven och hittar ett nytt sätt att leva. Som konsument kan du istället för att begära certifikat och lita blint på företagen, begära transparens rapporter och rådfråga experter, vänner och inspiratörer som är mer insatta inom hållbarhets och mångfaldsfrågor. På samma sätt som du följer råden från dina hud och modeexperter. OCH framförall, det är ok att inte veta allt, jag lär mig något nytt varje dag och fasiken vad kul och intressant det är! [caption id="attachment_19816" align="aligncenter" width="1000"] Naturliga produkter[/caption] Det kanske är därför jag inte nämnt BB på bloggen innan, jag älskar mitt jobb och mina kollegor men vill behålla nerven inom mig, perspektiv är nyckeln till att hålla sig uppdaterad och nyfiken. Det var ett tag sedan man köpte en hel outfitt från ett märke. Med hudvård är det lite annorlunda, ofta marknadsförs en hel rutin med diverse produkter som du ska applicera i ordning. Jag älskar att blanda köpta produkter med hemmagjorda ritualer, pulver, ansikte teer och essenser. Det ena behöver inte utesluta det andra, tricket är att hitta balansen. När jag var liten och bodde i Dominikanska Republiken köpte jag en bok på en loppis från USA som skrivits på 50´talet, den beskrev hur du kunde göra dina egna masker och krämer hemma. Havre, äggvita och örter applicerades på den 9 åriga huden, ironin var väl att då behövdes jag ingen hudvård alls. När jag fann yogan i tjugoårsåldern kom jag i kontakt med ayurveda och ihop med mitt växande intresse för mitt eget ursprung och bristen på representation inom skönhets-branshen fortsatte jag att utforska det som idag är min hud och kroppsvård. En av anledningarna till att jag fastnade för naturliga skönhetsprodukter är att de flesta produkterna är inspirerade av traditioner och ritualer som härstammar från Latinamerika, Afrika, Indien och delar av Europa. Jag tröttnade på att lägga ner en massa pengar på produkter som inte tänkte på att svarta och bruna hår reagerar på ett annat sätt än ljusa och jag kommer ihåg på den tiden jag använde clearasil-stiften för att dölja finnar. Resultatet blev en vit fläck på brun hud med en röd finne under. Jag står fast vid att ser jag inte mer representation i kampanjer och inom företagen kommer jag välja bort produkter för att stödja de som jobbar för att få in mångfald på alla plan. Stora som små företag upp till bevis, utmana normen, precis som vi vill att världen ska utforska svenskheten inom design och skönhet bör vi respektra den med represetation och röst. [caption id="attachment_19817" align="aligncenter" width="1000"] Björk-te för ansiktet[/caption] Olja, hårbottens masker och att "inte tvätta håret ofta" är sen gammalt, likaså att bär, bland och rötter har en helande effekt på hela individen. När vi skapar moderna produkter av gamla råd & rön är det viktigt att upplysa kunden vart inspirationen kommer ifrån och självklart ska kreatörer ha betalt för utfört projekt. Detta med betaling/lön är ett helt annat inlägg och jag tänker inte gå in på det idag. Jag ska försöka hitta svenska ord för de engelska jag lär mig på kursen jag går just nu med fokus på mångfald och hållbarhet, jag ber om ursäkt för svengelskan men jag vill dela följande anteckning från fredagens modul. ”Co-opting är att inspireras, anta, låna (en idé eller policy) för ens egna användning och vinst. När varumärken, företag eller stora politiska partier gör det ’co-optar’ de från mindre organisationer, branscher, andra etniciteter och/eller marginaliserade kreatörer och det är det som är greenwashing och wokewashing.” Nog med mina tankar, herregud vilken lång utläggning... Vill ni se mer av mig och BB kan ni väl titta in på vår IGTV LIVE på insta? Här blandar vi olika teman, gäster och inför det mörkare halvåret kommer några LIVE ligga på helgerna, lite samtal, brunchrecept och lifehacks. För att titta på gamla sändningar se HÄR och håll utskick på lördag har jag en speciell gäst! Vill ni se hur jag gör en honungs och matcha ansiktsmask hittar ni receptet på en annan LIVE jag gjorde för Alma i Stockholm i våras, HÄR. [caption id="attachment_19818" align="aligncenter" width="1000"] Matcha-mask[/caption]